تکنیک های تایپ سریع برای مترجمان
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

تايپ سريع

1-تايپ درست و اصولي مي تواند دقت و سرعت تايپ شما را تا 10 برابر افزايش دهد.

2تايپ کردن درست تکنيک دارد.

3-تايپ درست و اصولي داراي تکنيک است. بسياري از افراد فکر مي کنند همينکه مي توانند با سرعت بنويسند کافي است. اما در صورتيکه به تايپ يک تايپيست حرفه اي توجه کنيد مي بينيد که او عجله زيادي در نوشتن به خرج مي دهد اما در نهايت سرعت ارائه فايل نهايي اش چند برابر سريع تر از شما خواهد بود.

4-آنچه يادگيري تايپ را براي شما تسهيل مي کند، استفاده از تکنيک صحيح انگشت گذاري است. اگر موقعيت صحيح دست‌ها را نشناسيد و تکنيک نداشته باشيد، ممکن است سرعت تايپ شما به مرور زمان اندکي افزايش يابد، اما کيفيت تايپ شما افزايش نخواهد يافت.

نکات مهم در افزايش سرعت

1- با استفاده درست هنگام تايپ کمترين اشتباه را خواهيد داشت.

2- بعد از تايپ هر حرف، انگشتان خود را به رديف مياني برگردانيد.

3- هر کلمه اي را که تايپ مي کنيد مانند مجموعه اي از کليدها بر روي صفحه کليد مجسم کنيد.

4- ممکن است در ابتداي کار، احساس ناشي بودن و بي حوصلگي کنيد. اما هر چه بيشتر تمرين کنيد، عمل تايپ آسانتر خواهد شد.

نکات مهم در افزايش سرعت

1- حواس خود را بر روي تايپ صحيح متمرکز کنيد، پس از آن مي بينيد که سرعت کارتان پيشرفت خواهد کرد.

2- هر قدر دقتتان بيشتر شود، اطمينان بيشتري در سريع تايپ کردن به دست خواهيد آورد.

3- انگشتان خود را در سطح پايين روي صفحه کليد نگه داريد و يک ريتم نرم و پيوسته را هنگام تايپ حفظ کنيد.

4- نگاه خود را بر روي متني که تايپ مي کنيد نگه داريد و سعي کنيد يک يا چند کلمه را با هم بخوانيد.

معرفي صفحه کليد

صفحه کليد از بخش هاي مختلفي تشکبل شده است که هر قسمت به صورت جداگانه شرح داده خواهد شد.

کليدهاي تابع

1-کليدهاي F1 تا F12 مي باشند و کار آنها در هر برنامه خاص آن برنامه تعريف مي شود.

2-کليد سري f

3-کليد Backspace

4-پاک کردن حروف تايپ شده را از محل مکان نما به قبل ممکن مي سازد.

5- کليد Backspace

6-کليد Enter

7-در عموم برنامه ها به عنوان کليد تأييد عمل مي کند و در تايپ براي رفتن به خط بعد مورد استفاده قرار مي گيرد.

8-کليد Enter

9-کليد Shift

با نگه داشتن اين کليد و زدن هر کليد ديگر، عمل دوم کليد مزبور انجام مي شود. به طور نمونه براي حروف انگليسي، حروف بزرگ و براي اعداد، نشانه ها تايپ مي شود و براي زبان فارسي علامت هاي مربوط به اين زبان را مي گذارد، مانند همزه گذاشتن.

10- کليد Shift

11-کليدهاي کنترلي Alt-Ctrl

در برنامه هاي مختلف کاربردهاي متفاوتي دارند.کليدهاي کنترلي Alt-Ctrl

12-کليد Caps lock

در تايپ لاتين با فشار اين کليد، حالت نوشتن حروف بزرگ فعال مي شود.

13-کليد Caps lock

14-کليد Tab

با فشار اين کليد، تعداد 4 يا بيشتر کاراکتر جاي خالي تايپ مي شود.

15-کليد Tab

16-کليد Escape يا Esc

معمولا جهت لغو يک عمل يا خروج از برنامه ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

17-کليد Escape يا Esc​

تکنیک های تایپ سریع برای مترجمان​تکنیک های تایپ سریع برای مترجمان

کليدهاي ماشين حساب

مجموعه اي از کليدها موردنياز براي محاسبات عددي نظير کليدهاي اعداد چهار عمل اصلي مي باشد. با فشار کليد Numlock تايپ اعداد ميسر مي شود.

1-کليدهاي ماشين حساب

2-کليدهاي پيکان

3-با استفاده از اين کليدها مي توان در جهات مختلف حرکت نمود.

4-کليدهاي پيکان

5-کليدهاي End – Home – down page – page up

نيز براي حرکت سريعتر استفاده مي شوند.

6-کليدهاي End – Home – down page – page up

7-کليدهاي Insert – Delete

هم براي تغيير حالت تايپ از جايگذاري به ميان نويسي استفاده مي شود.

روش درست تايپ فارسي

رديف مياني

اهميت خاص اين رديف به دليل قرار داشتن آن در مرکز صفحه کليد مي باشد، بنابراين با قرار دادن انگشتان در اين قسمت، اشراف کامل به هر دو رديف بالا و پايين خواهيم داشت. پس در حالت کلي بايد انگشتان بالاي اين رديف قرار بگيرند.

در اين رديف، حرف گ تا الف را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ل تا ش را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختيار خواهيد داشت. با توجه به شکل، انگشت مربوط به هر کليد را به خاطر بسپاريد.

انگشتان خود را بر روي کليدهايي که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهيد و براي زدن کليدهاي ديگر از انگشت ها بر روي آن قرار نگرفته است، به خطوط نقطه چين توجه کنيد. همچنين پس از هر بار تايپ حروفي که داراي خطوط نقطه چين هستند انگشتان را به محل اصلي خود ببريد. در واقع نقطه چين، محل موقت هر انگشت است (براي همه رديف ها).روش درست تايپ فارسي

رديف بالا

در اين رديف، از حرف چ تا غ را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ف تا ض را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختيار خواهيد داشت. با توجه به شکل، انگشت مربوط به هر کليد را به خاطر بسپاريد.

انگشتان خود را بر روي کليدهايي که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهيد و براي زدن کليدهاي ديگر که انگشت ها بر روي آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چين توجه کنيد.روش درست تايپ فارسي

رديف پايين

در اين رديف، از علامت / تا حرف د را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ذ تا ظ را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختيار خواهيد داشت. با توجه به شکل، انگشت مربوط به هر کليد را به خاطر بسپاريد.

انگشتان خود را بر روي کليدهايي که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهيد و براي زدن کليدهاي ديگر که انگشت ها بر روي آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چين توجه کنيد.روش درست تايپ فارسي

رديف اعداد

در اين رديف، از حرف ژ تا عدد 6 را با استفاده از انگشتان دست راست و عدد 5 تا حرف پ را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختيار خواهيد داشت. با توجه به شکل، انگشت مربوط به هر کليد را به خاطر بسپاريد.

انگشتان خود را بر روي کليدهايي که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهيد و براي زدن کليدهاي ديگر که انگشت ها بر روي آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چين توجه کنيد.

در ضمن، براي کار با اعداد، بهتر است از قسمت ماشين حساب صفحه کليد استفاده کنيد.روش درست تايپ فارسي

نکته:در بعضي از برنامه هاي تايپ به زبان فارسي، دو حرف ژ و پ ممکن است در قسمت ديگري از ثفحه کليد قرار داشته باشد.

ماشين حساب

اين قسمت از صفحه کليد، شامل اعداد 0 تا 9 و کليدهاي چهار عمل اصلي، عمچنين علامت . و کليد Enter مي باشد. کليد Numlock که آن را در قسمت بالا سمت چپ مشاهده مي کنيد، وظيفه تغيير حالت تايپ از اعداد به کارکرد دوم کليدهاي اين بخش را دارد. به طور نمونه در حالت غير فعال بودن کليد Numlock که با خاموش بودن چراغ آن مشخص مي شود، کليد 1 نقش کليد End را بازي مي کند.

در حالت کلي، انگشتان بر روي سه کليد 6 و 5 و 4 قرار مي گيرد.روش درست تايپ فارسي

و پس از فشردن انگشتان خود را بر روي کليدهايي که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهيد و براي زدن کليدهاي ديگر که انگشت ها بر روي آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چين توجه کنيد.

تمرين زياد

بهترين و کوتاه‌ترين راه براي تقويت حافظه جهت به خاطر سپاري و يادگيري دائمي تکرار کردن و تمرين مي باشد. با تکرار تمرينات تايپ ده انگشتي، حرکت انگشتان در حافظه شما ثبت مي شوند. پس هرچه تمرين شما بيشتر باشد يادگيري شما نيز سرعت بيشتري خواهد داشت.

با اينکه اصل موضوع يادگيري نحوه تايپ سريع يک موضوع واحد است؛ اما براي يادگيري تايپ سريع فارسي و تايپ انگليسي بايد جداگانه وقت بگذاريد. چرا که براي روان شدن انگشتان و به خاطر سپردن جايگاه آن ها توسط ذهنتان نياز به تمرين و تکرار زيادي هست. توصيه ما اين است که اول تايپ سريع فارسي را بياموزيد و پس از تسلط نسبي به آن به سراغ يادگيري تايپ انگليسي برويد.

توجه به شيوه نشستن در پشت سيستم نيز موضوع مهمي است. اگر شيوه صحيح نشستن را رعايت کنيد، انگشتان شما در جاي صحيح خود قرار مي گيرند و سرعت تايپتان هم تا حد زيادي بيشتر مي شود. در مقابل بد نشستن نه تنها به عضلات شما آسيب مي زند، بلکه سطح انرژي شما را هم تحت تاثير قرار مي دهد.

اصول اساسي تايپ سريع با کيبورد

اگر به کيبورد کامپيوترتان نگاه کنيد مي‌بينيد که دو کليد ت و ب (حروف F و J لاتين) داراي زايده‌هاي کوچکي هستند. اين برجستگي‌ها براي اين است که شما بتوانيد بدون نگاه به کيبورد و تنها با کمک حس لامسه‌، اين دو دکمه را پيدا کنيد.

اصول تايپ سريع

نحوه قرار گرفتن درست انگشتان بر روي home keys کيبورد

دو انگشت اشاره تان را بر روي کليدهاي ب و ت قرار دهيد و ساير انگشتان را نيز به ترتيب بر روي کليد هاي مجاور بگذاريد. مي بينيد که 8 دکمه مربوط به حروف ک، م، ن، ت و ب، ي، س، ش در زير انگشتان شما قرار دارند. حال بايد دو انگشت شستتان را نيز بر روي کليد Space مستقر کنيد.

علت اصلي نامرتب بودن دکمه هاي کيبورد به ميزان پرکاربرد بودن کليدها بستگي دارد. رديف وسطي حروف الفبا که 8 حرف پرکاربرد در زبان انگليسي و فارسي را در خود جاي داده است home keys ناميده مي شود.

براي تايپ ساير حروف نياز است که از نزديک ترين انگشت به حرف مدنظر کمک بگيريد. هر کليدي که بخواهيد فشار دهيد بايد از ميان 8 انگشت رديف وسط، فقط يک انگشت که به آن دکمه نزديکتر است از جاي خود بلند شده، کليد مذکور را فشرده و دوباره به جاي خود بازگردد.

بعد از بازگشت انگشت به موقعيت اوليه، انگشت بعدي جهت فشردن دکمه بعدي از جاي خود بلند شده، دکمه را فشرده و به جاي خود برمي گردد.

نکته مهم:سرعت تايپ خود را افزايش دهيد!

مي توان گفت امروز شناخت و توانايي تايپ با استفاده از صفحه کليد کماکان به اندازه توانايي نوشتن توسط قلم بر روي کاغذ اهميت دارد و بارز است که در تايپ نيز مانند اهرام ديگر شناخت دقيق و علمي باعث افزايش و سرعت و کيفيت خواهد گرديد.

مباني تايپ

بخش صفحه کليد

1-صفحه کليد شامل دو بخش است. بخش اول توسط دست راست کنترل مي شود و بخش دوم توسط دست چپ.

2آموزش تايپ صحيح با صفحه کليد.

3-موقعيت انگشتان در رديف مياني.

4-انگشتان در حالت کلي بالاي رديف مياني قرار مي گيرند.

5-موقعيت انگشت در رديف مياني.

6-نحوه صحيح نشستن رو به روي کامپيوتر.

7-ارتفاع صندلي بايد به نحوي تنظيم شود که مچ و دستان هنگام تايپ کردن صاف باشد.

8-نحوه صحيح نشستن رو به روي کامپيوتر.

9- بر روي صندلي صاف بنشينيد و صفحه مانيتور را طوري تنظيم کنيد که هم سطح با چشمانتان باشد.

10-نحوه صحيح نشستن رو به روي کامپيوتر.

نکته: تايپ آهسته اما به دقت بسيار بهتر از تايپ سريع ولي با اشتباهات متعدد مي باشد. ابتدا سعي کنيد تايپ را بدون اشتباه انجام دهيد سپس اقدام به افزايش سرعت نماييد.

تايپ بايد با دقت باشد

صرف نظر از اين که کجا کار مي کنيد يا در چه زمينه اي مشغول به کار هستيد، تايپ سريع و حرفه اي از مهارت هايي است که لازم است بلد باشيد. 




:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: